شن مستخدمو مواقع التواصل الاجتماعى، هجومًا على الممثلة نبيلة عبيد، عقب تصريحاتها التي تناشد فيها المصريين الصبر على غلاء المعيشة لأن القادم أفضل.
وقالت” عبيد” فى مقطع فيديو للإعلامى وائل الإبراشى، أنا غاوية سفر وبسافر كتير وبشوف، الدنيا غليت عالميًا، طولوا بالكم واستحملوا شوية”.
سافري بالداخل وشوفي
وجاءت التعليفات مستهجنة حيث كتب: على أحمد سيد فكتب: “عندك حق لكن عايزينك تسافرى جوه بلدك وتشوفى القرى الفقيرة اللى مفيهاش حتى صرف صحى وتشوفى الشباب اصحاب الشهادات اللى قاعدين عالقهوه من قله الشغل شوفى عدد المتسولين اللى فالشوارع” .
حتى متى؟
محمود ابو رجب الشريف كتب: “عبد الناصر والسادات قالوا لجدى استحمل شوية علشان ابنك يعيش كويس ، والحاج مبارك قال لابويا استحمل شوية علشان ابنك يعيش كويس ، والحاج سيسى بيقولى استحمل شويه علشان مصر وعلشان ولادك يعيشوا كويس ، بس الحقيقه اننا بنستحمل علشان ولادهم هما يعيشوا كويس واحنا عمرنا ما هنعيش كويس”.
شعب الذل
وقال سلمان الغامدي العبيد: “مهما عذبتَهم يزدادون ولاءً و طاعة.حقا إنهم شعب غبي و يستحقون الذل و المهانة و الغلاء…و كل ما يعيشونه الْيَوْمَ تحت ظل مافيا حاكمة عميلة و خائنة”.
أما جون جون بول فأكد أن: “دخل المواطن في حتة اسمها سنغافورة يا طنط اد القاهرة ، عارفها يا طنط دخلهم كام سنويا ، قبل ما احكيلك يا طنط انها مدينة بلا ثروات اوخيرات طبيعة بتشحت كل شئ من ماليزيا ،يعني مفيش بجد اي خيرات طبيعة،دخل المواطن معدي 30 الف دولار سنويا — يعني تقريبا شهريا دخله 3 الاف دولار يا طنط ،يعني حوالي 60 الف جنيه مصري”.
أكيد أشرف باشا
حمادة حسنى قال: “طبعا المكالمة اللي عملتها نبيلة عبيد دي أكيد بأوامر من أشرف باشا بتاع المخابرات الحربية … بس خلينا نوضح انها كذابة”.
وعلق “على على” قائلا: “لما ناخذ مثل راتبك وهو ملاين مئات الملايين نبقى نستحمل يا نبله نستحمل معاكم”.
فعلاً الراقصة والطبال
كوكو قال: “والله عيب الكلام ده،بتلف العالم ياسلام على الصبر.تبعها حسني راغب راغب المنشاوي.. خليك فاكر كويس جدا انك كل من هو ممثل فاسد ومنافق ومغني هم دول الي اختاروك”. وأضاف “آدم أحمد” : “الراقصة والطبال”.
أحمد أحمد قال أخيرا: “احنا بقى نصبر على إيه ولا إيه على المرتب 1000جنيه قوليلى أوزعهم ازاى على الأكل ولا الدروس ولا الكهربا والمياه “منك لله إنت والسيسى”.