تصدر هاشتاج #جمعة_الغضب_25سبتمبر قائمة الأعلى تداولا على موقع "تويتر" في  مصر وسط استمرار المظاهرات في مناطق عدة لليوم الرابع.
وقال حساب "محمد على | Mohamed Ali": "ان شاء الله عايزين كل محافظات والقاهره تنزل ونعمل مليونيه الرحيل السيسي".

أما حساب "Mahmoud Mekky" فكتب "الشوارع الاساسية لازم تقف علشان الناس تلحق تتجمع .. – لازم النزول في مجموعات – التجمعات مهمة في المساجد والمترو  شلوا حركتهم – خلي معاك طوب وكحول دايما وولاعة لو ضابط قرب منك ولع في الي جابوه -متخافوش كلاب المامور جبناء – الثورة مستمرة وشيروا ".

واضاف "نبيل أحمد ناصف" أن "المطالب التي سينادي بها في تظاهرات جمعة الغضب القادمة 25سبتمبر :

‏1/ إجراء إنتخابات رئاسية مبكرة بإشراف ومراقبة دولية

‏2/ القبض على السيسي ومساعديه ومحاكمتهم علي جرائمهم

‏3/الإفراج عن كل المعتقلين السياسيين 

‏4/تعليق كل القرارات التي اصدرها السيسي

ونقل حسام يحيى هتاف ""هو يقول دول اخوان.. واحنا نقوله مش اخوان… احنا الشعب ياجبان". هتافات من مظاهرة في قرية العطف / الجيزة، لليوم الرابع على التوالي". وكتب "ahmed" "الاي خايف يلبس قناع اسود هننزل الهدف التحرير وصوت الميدان الهدف روح يناير ترجع والخوف يتشال الهدف نتكلم بحرايه البس قناع اسود وانزل عبار عن رايك.

وكتبت "Monister" تعليقا ساخرا أنا بلحة أنا كاذب I am Bala3h I am a Liar
https://twitter.com/Monister3/status/1308830178508931072

وعلقت الناشطة اليمنية توكل كرمان "@TawakkolKarman" قائلة: "الخارجين الآن ضد سياسات السيسي ونظامه العسكري الفاشي في ظل كل هذا القمع والإرهاب الرسمي يمثلون روح مصر الشجاعة والقوية، ويقدمون مليون رسالة، أحدها أن مصر الكنانة لن تخضع لقهر المستبدين ولن تكون إلا  حرة وقائدة ورائدة".

أما الأكاديمي التونسي محمد هنيد فقال: "لن يخذلك الرجال يا سيّد الشهداء #مصر تمرض لكنها لا تموت. اليوم أو غدا سيُنصفك التاريخ والأحرار وستعود مصر شامخة عزيزة بهية بعد أن تسحق الطغاة وأذناب الطغاة وأحفاد القتلة والجلادين #الجمعة_الحاسمة_25_سبتمبر #الثورة_بدأت_ومستمره.

أما "فاطمة" فدعت إلى النزول "مابقناش نملك رفاهية النزول يا جماعة ،،مبقاش عندنا اختيار والله… ياتنزلوا ياتنزلوا…. بالله عليكم الكنبة مابقتش تنفع خالص".

Facebook Comments