تصدَّر هاشتاج “#تريكة” موقع تويتر، بالتزامن مع تردد أنباء عن صدور قرار ببراءة نجم النادي الأهلي والمنتخب المصري سابقًا من الاتهامات الهزلية الملفقة له.

وأشاد المغردون بمواقف أبو تريكة الرياضية والاجتماعية ومساندته لقضايا الأمة العربية والإسلامية، مؤكدين أن الجماهير لا تنتظر صدور أحكام لصالح تريكة؛ لأن مكانه في القلوب.

وكتب أسامة الغادي: “يعني دلوقت المحكمة بتقضي ببراءة تريكة؟!.. بعد سنين تشويه من الإعلام، وبعد ما والده مات ومحضرش دفنته، وبعيد عن أمه وأهله.. الحقيقة شيء مخزي لواحد مضرش مصر ولا ذكرها بسوء طول حياته بل العكس تماما!”.

وكتب جبرنوفيتش: “من العتبة جينا ومن شبرا.. يا تريكة يا أبو فانلة حرير حمرا.. يا تريكة.. فنان ولعبك رجولية .. يا تريكة.. يا نجم الكورة المصرية”. وكتب محمد جمال: “مطار القاهرة هيبقى لونه أحمر لرجعوك لينا يا عمنا والله”.

يعني دلوقت المحكمة بتقضي ببراءة #تريكة ؟! .. بعد سنين تشويه من الإعلام وبعد ما والده مات ومحضرش دفنته وبعيد عن أمه وأهله …الحقيقة شيء مخزى لواحد مضرش مصر و لا ذكرها بسوء طول حياته بل العكس تماما !! pic.twitter.com/M8JBnhq9hy

— usama qady (@QadyUsama) December 10, 2019

وكتب محمد جمعة: “هتنور مصر أقسم بالله يا تريكة”. فيما كتب محمد ممتاز: “أبو قلب طيب راجع من تاني.. مصر هتنور يا تريكة”. وكتب أحمد خنوس: “ياه ياه يا تريكة.. ألف ألف ألف مليار مبروك رئيس جمهورية السعادة”.

وكتب موني: “ربنا يحفظك من كل شر يا أمير قلوبنا دائما”. وكتب أحمد مانشستر: “تريكة قدوة ومثل أعلى.. تريكة اللي عمل لمصر أكثر من حكوماتها ماعملتلها.. ربنا يرجعك لينا بالسلامة يا عم الناس”.

هتنور مصر اقسم بالله ❤️❤️
يااااا تريكه❤️🔥#تريكه pic.twitter.com/4RDy2tgEUt

— Mohamed Gomaa (@mohameedgom3a) December 10, 2019

وكتب أحمد عبد القادر: “هتنور مصر تاني يا أحلي أبو تريكة في الدنيا”. فيما كتب يزين الأمين: “مع إنك بطلت كورة واعتزلت، لكن ما زال سحرك خارج الملعب يلامس قلوبنا، حتى صار يوم رجوعك عيدا لنا.. مع احترامي لكل من لمست رجلاه كرة القدم فى مصر أو خارجها جميعهم فى كفة وأنت فى كفة.. ورجحت كفتك يا حبيب الملايين”. مضيفا: “مع إن الخبر قديم بس بقى الهاشتاج الأول.. الناس فرحانة كأنك ابنهم أو أخوهم أو أبوهم.. طيب والله أنا من ضمن الناس اللى بفرحلك أكتر ما بفرح لنفسى.. أنا لو متعصب وصورتك جات بالصدفة وربنا ببتسم”.

وكتبت جنة صلاح: “مرحبًا برجوعك لينا من تانى يا أفندينا.. من أجمل الأخبار السنة دى.. مصر هتنور من تانى”. فيما كتبت جوسي: “أقسم بالله فرحان جدًا.. أحلى خبر دا ولا إيه.. ارجع بسرعة بقى يا تريكة هتنور مصر والله”. وكتبت هاجر يونس: “عم الناس مستنيين نشوفلك دور كبير في النادي.. يا رب تكمل على خير وتنور بلدك”.

مع انك بطلت كورة واعتزلت ..💔
لكن ما زال سحرك خارج الملعب..👌
يلامس قلوبنا حتى صار يوم رجوعك عيدا لنا ⁦♥️⁩

مع احترامى لكل من لمست رجلية كرة القدم فى مصر او خارجها جميعم فى كفة وانت فى كفة.. ورجحت كفتك يا حبيب الملايين😍⁦♥️⁩👌
#تريكه pic.twitter.com/C9UJJD74wJ

— Yazan Alamin (@AlaminYazan) December 10, 2019

وكتب أمير سعد: “أبو قلب أبيض وضحكة جنان.. عم الناس”. وكتب زكي جمعة: “لا ننتظر حكما قضائيا حتى نعرف من أنت، نحن أصدرنا حكمنا النهائي البات أنك أمير قلوب المصريين والعرب.. صاحب المبدأ الثابت”.

مرحب برجوعك لينا من تانى ياافندينا 💜
من اجمل الاخبار السنه دى مصر هتنور من تانى💜#تريكه pic.twitter.com/IKaIbW5DbB

— Gana Salah (@GanaSalah11) December 10, 2019

 

Facebook Comments